پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4621
-
الف
+

ناگفته‌های حسن فتحی از شب دهم

حسن فتحی روندی را که به ساخت سریال «شب دهم» انجامید، تشریح کرد.

به بهانه پخش سریال «شب دهم» از آی‌فیلم فارسی، ناگفته‌هایی از این سریال را از زبان کارگردان آن «حسن فتحی» مرور می‌کنیم. 

به گزارش آی‌فیلم، پخش مجموعه تلویزیونی «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی از روز شنبه یکم شهریور از آی‌فیلم فارسی آغاز می‌شود و جایگزین سریال «زندگی از نو» خواهد شد.

سریال مناسبتی «شب دهم» در محرم سال 1380 که مصادف با عید نوروز بود، برای نخستین بار پخش و استقبال خوبی از آن شد، به طوری که همچنان به عنوان یکی از بهترین سریال‌های مناسبتی از آن یاد می‌شود و بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است.

حسن فتحی در گفتگو با ایسنا درباره ساخت این سریال گفت: "پخش سریال «شب دهم» در ایام محرم پیشنهاد آقای جعفری‌جلوه (مدیر وقت شبکه اول) بود. ایشان معتقد بودند این سریال در ایامی که عید نوروز و محرم با هم تقارن دارند، مخاطب بسیاری را جذب خود می‌کند و همین اتفاق هم افتاد. «شب دهم» به عنوان سریالی مناسبتی به خوبی جواب داد."

کارگردان این سریال در ابتدا نمی‌خواسته «شب دهم» را برای تلویزیون بسازد. او قصد داشته آن را در قالب یک فیلم سینمایی برای حوزه هنری کار کند. سناریو را که می‌نویسد، متوجه می‌شود که قصه از حد یک کار سینمایی فراتر رفته است و باید به فکر یک ساختار چندساعته باشد؛ بنابراین از شکل سینمایی «شب دهم» منصرف می‌شود و سعی می‌کند در چارچوب مدیوم تلویزیون، این تم را پرورش دهد. او همچنین زمانی‌ که فیلم‌نامه «شب دهم» را می‌نوشته، به هیچ‌وجه به فکر ساخت سریالی مناسبتی نبوده است.

پس از موفقیت «شب دهم»، برخی منتقدان گفتند، این سریال با بودجه کلان برای ساخت سفارش داده شده است؛ به طوری که این شایعه‌ها حسن فتحی را بسیار آزار داد. او در این باره گفت: "بودجه اختصاص یافته به سریال «شب دهم» چه در مرحله نگارش فیلم‌نامه و چه در مرحله‌ی تولید، در مقایسه با کارهایی که در همان زمان تلویزیون تولید می‌شده، بسیار پایین بوده است. در آن زمان بودجه «شب دهم» به حدی پایین بود که تردید داشتیم می‌توان کاری خوب ساخت یا نه؟! به آقای بشکوفه (تهیه‌کننده شب دهم) گفتم من به خاطر عشق به امام حسین (ع) این فیلم‌نامه را نوشتم و به خاطر عشق به امام حسین (ع) هم جلو می‌رویم. هرجا هم کمبود داشتیم با همکاری و قناعت مشکلات را حل می‌کنیم."

سریال «شب دهم» داستان جوان شروری به نام حیدر خوش‌مرام را روایت می‌کند که عاشق یکی از شاهزاده‌های قجری می‌شود. حیدر خوش‌مرام که قصد ازدواج با این شاهزاده را دارد، با مخالفت او روبرو می‌شود؛ اما وقتی شاهزاده، اصرار حیدر را می‌بیند، شرط می‌گذارد که اگر بتواند در زمان حکومت نظامی رضاخان، ده شب تعزیه برگزار کند، با او ازدواج خواهد کرد.

حسین یاری، کتایون ریاحی، پرویز فلاحی‌پور، ثریا قاسمی، رویا تیموریان، پرویز پورحسینی، محمود پاک‌نیت و آتش تقی‌پور بازیگران اصلی این سریال هستند.

بر اساس این گزارش، سریال «شب دهم»، از شنبه یکم شهریور، هر شب ساعت ۲۲:۰۰ از آی‌فیلم فارسی پخش و در ساعت ۶:۰۰ صبح و ۱۴:۰۰ روز بعد بازپخش می‌شود.

ا.ا/ ا.ز

تماشاگر شب دهم از آی فیلم باشید

اعتراف علیرضا قربانی درباره شب دهم

فلاحی پور چگونه بازیگر شب دهم شد؟

نظر شما
ارسال نظر